„Analiza
zachowania. Vademecum” to nowe, uzupełnione wydanie opublikowanej
w 2010 roku „Analizy zachowania od A do Z”. Książka wydana w
2010 roku była pierwszą na gruncie polskim publikacją porządkującą
terminologię badawczą analizy zachowania oraz przedstawiającą
podstawy jej stosowania.
Na
początek słowo o tytule a także dla kogo książka jest
przeznaczona. Zmieniony tytuł przykuł moja uwagę. Przede
wszystkim jest spójny z tym, co prezentują autorzy. „Vademecum”
z języka łacińskiego oznacza „pójdź za mną”. I książka
jest właśnie rodzajem przewodnika. Autorzy nie posługują się
pojęciem „podręcznika” i między innymi z tego powodu tekst
nie ma odniesień do źródeł, czytelnik nie jest bombardowany
dodatkowymi informacjami w toku czytania. Jeśli czytelnik zechce,
może sięgnąć do bibliografii.
Autorzy
przewodnika uznali, że od czasu wydania pierwszej publikacji zaszło
wiele zmian, które należałoby uwzględnić pisząc o analizie
zachowania. Kolejne, uzupełnione wydanie książki uwzględnia m.in.
powstanie licencji terapeuty behawioralnego a także tzw. trzecią
falę terapii behawioralnych (w tym terapię ACT, o której pisałam
wcześniej). Książka, zawiera listę ośrodków akademickich i
terapeutycznych, słownik podstawowych pojęć, słownik
angielsko-polski. Możemy w niej znaleźć informacje o różnicach
między zawodem analityka zachowania a terapeuty behawioralnego oraz
możliwościach ubiegania się o certyfikaty w tych zawodach.
Analiza
zachowania to nauka oparta na behawioryzmie, w kręgu jej dociekań
leży zachowanie ludzkie i wpływ środowiska (różnych zmiennych)
na to zachowanie. Analiza zachowania ma solidnie opracowane podstawy
naukowe i jest pod tym względem bliska naukom przyrodniczym. Nie ma
w niej miejsca na „gdybanie”. W ramach analizy zachowania
wyodrębnić można stosowaną analizę zachowania (SAZ). To właśnie
stosowana analiza zachowania wykorzystuje owe postawy naukowe do
rozwiązywania problemów społecznych. Celami terapii opartej na SAZ
jest rozwijanie zachowań pożądanych, redukowanie zachowań
niepożądanych oraz generalizacja (przeniesienie efektów terapii
poza środowisko terapeutyczne) i utrzymanie efektów terapii.
Wykorzystanie
SAZ jest ogromne. Terapia oparta na założeniach stosowanej analizy
zachowania jest rekomendowana w leczeniu pacjentów z autyzmem i
pokrewnymi zaburzeniami. Ma zastosowanie w uczeniu różnych
umiejętności np. samodzielnym utrzymywaniu higieny, ubieraniu się,
komunikowaniu. Techniki behawioralne wykorzystywane są w terapii
osób zmagających się z chorobami psychicznymi, psychologii
klinicznej, wychowaniu dzieci. Mają również zastosowanie w
edukacji, sporcie, biznesie, gerontologii - wszędzie tam, gdzie
można mówić o zjawisku społecznym. Przedmiotem zainteresowania i
interwencji SAZ są więc studenci zwlekający z nauką a także
konsumenci kierujący się opiniami innych przy dokonywaniu zakupów
w internecie. Vademcum przedstawia zastosowanie technik
behawioralnych szczegółowo. Ponieważ SAZ ma największe
zastosowanie w interwencjach dotyczących zaburzeń rozwojowych,
możemy zapoznać się pokrótce z najważniejszymi badaniami w tym
obszarze.
Analiza
zachowania budzi wiele kontrowersji z wielu różnych powodów. Do
najczęściej podnoszonych leży opinia, że nauka zdaje się
traktować człowieka jako istotę bez wolnej woli, myśli, czy
odczuć, ale reagującą na „zmienne środowiskowe”. Czy
rzeczywiście analiza zachowania jako nauka pozbawia człowieka tego,
co z gruntu człowiecze? Czy SAZ oddziaływując na zachowanie
niepożądane nie budzi lęku przed karą?
Kiedy
sięgnęłam po książkę zastanawiałam się, czy jej autorzy
rozprawią się z opiniami panującymi na temat stosowanej analizy
zachowania? Czy wypowiedzą się szerzej na temat myśli i uczuć
człowieka, skoro jest to świat wewnętrzny jednostki a analiza
zachowania bada to, co widzialne, mierzalne? Tak, autorzy podjęli
wyzwanie zmierzenia się z mitami na temat stosowanej analizy
zachowania i poczynione przez nich wyjaśnienia są warte uwagi.
Autorzy
obalili mity wokół SAZ krok po kroku. Między innymi przyznali, że
karanie jest właściwie ostateczną metodą eliminowania
niepożądanych zachowań, po którą terapeuci sięgają po
wyczerpaniu wielu innych możliwości i w naprawdę trudnych
przypadkach. Autorzy rozprawiają się również z mitem jakoby
wszystko to, co wewnętrzne (myśli, uczucia) nie było przedmiotem
analizy terapeutów behawioralnych.
Mi
osobiście brakuje przypisów. Korzystam z nich, kiedy tylko coś
mnie zainteresuje czy nawet zainspiruje. Być może to już nawyk
filologa, ale rozumiem też potrzebę zanurzenia się w książkę w
podążaniu za główną myślą. Zastosowaniu ram z notami
bibliograficznymi czy innymi dodatkowymi informacjami bardzo mi się
podoba - sprawia, że książka jest łatwa w odbiorze. Odpowiednie
zastosowanie pogrubionej czcionki ułatwia odnalezienie
najważniejszych informacji w tekście.
Książka
nie jest podręcznikiem a raczej przewodnikiem dostępnym dla
wszystkich zainteresowanych, zarówno dla tych, którzy dopiero
zetknęli się z pojęciem analizy zachowania jak i dla tych którzy
szukają dodatkowych informacji. Z pewnością umieściłabym ją na
liście lektur obowiązkowych dla wszystkich tych, którzy ubiegają
się o uprawnienia pedagogiczne, bowiem jej podstawy są uniwersalne
i… ponadgatunkowe.
Analiza zachowania. Vademecum, P Bąbel, M. Suchowierska-Stephany, P. Ostaszewski, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot 2016

Brak komentarzy:
Prześlij komentarz